Den har fire sæder, ja den har faktisk fem
siddepladser. Og den kan fås med helt op til syv
sæder. Dvs. masser af anvendelsesmuligheder og
forklaringen er enkel: Masser af interiørplads og
gennemtænkte opfindsomme sædesystemer. Bilen/erne er
Ford Grand/C-Max.
Ford C-Max findes nemlig i to ret forskellige
varianter. Vi har tidligere præsenteret bilerne her
på Motorsiden.dk i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler (læs
om de første internationale prøvekørsler af Ford
C-Max hér >>>). Dengang var vi meget inde på de
mange fornyelser, de to biler byder på. Hér handler
det om vores første møde med C-Max på dansk asfalt,
og bilen er den store af de to, Grand C-Max. Den
”lille” vender vi tilbage til om ikke så lang tid.
Størrelsesforskellen er det mindste
Størrelsen er en af forskellene, men egentlig er de
14 cm, som Grand C-Max er længere end C-Max ikke den
mest markante forskel. Funktionen dernede bagtil,
til gengæld…
Grand C-Max har skyde-bagdøre i begge sider.
Indenfor er der to bagsæder eller tre siddepladser,
for det midterste sæde er ikke så komfortabelt som
de to yderste, men det kan bruges, især hvis man
ikke er så stor.
Foldes væk
I Grand C-Max kan midtersædet imidlertid helt
fjernes, ikke fra jordens eller bilens overflade.
Men den kan foldes ned i højre bagsæde og så en
Grand C-Max en yderst komfortabel firesædet multibil
med utrolig god plads.
Det sidste skal ses i lyset af, at den kun måler
4,52 meter i længden. Den er baseret på en Ford
Focus undervogn (det er C-Max også), men vælger man
den i den 4/5-sædede version, som vi hér har set
nærmere på, får man i tilgift kolossal meget
bagageplads. 600 liter, når bagsæderne bruges til at
sidde på og op til 1,8 kubikmeter, når de foldes
sammen og bagagerumsgulvet derved bliver helt plant.
Kræfter og trækmuligheder
Imellem de to indstillinger er der utallige
variationer, som er med til indvendigt at skræddersy
bilen til de formål, man som bruger måtte have. Hvis
man da ikke har plads nok, kan man hænge op til 1800
kg bagpå. Det gør den ret velegnet til også at køre
på campingtur, så ikke campingvognen indvendigt er
et mobilt bagagerum – fordi der er så god plads ”up
front”.
I maskinrummet på den prøvekørte bil lå 2-liters
dieselmotoren, der yder 150 hk og et stort moment på
370 Nm over en bred omdrejningskurve. Den er rimelig
økonomisk (20 km/l) og giver Grand C-Max fornuftige
fartpræstationer – 0-100 km/t nås på 10,7 sek. og
topfarten er 200 km/t. Det giver god smidighed i
trafikken og dertil kommer, at Ford 6-trins
Powershift dobbeltkoblingsgearkasse fungerer godt i
dieselbilen.
Godt udstyr
Titanium er navnet på Fords øverste udstyrsniveau,
men den prøvekørte bil var yderligere udrustet med
forskelligt udstyr. I basisudgaven til 385.000
kroner er 16” letmetal-fælge standard. De var
erstattet med 18” fælge (beskeden merpris på 10.000
kroner) og man kunne frygte at det ville gøre bilen
for ukomfortabel.
Men det var slet ikke tilfældet. Hjulophænget
fungerer fortræffeligt og måske netop med den valgte
drivline er modellen særlig god. Kombinationen af
dieselmotor (til trods for at den er en 100 procent
aluminiumsmotor) og powershift gør Grand C-Max’en
112 kg tungere end 1-liters EcoBoost versionen. Den
vægt ligger fortrinsvis på fronten, hvor de mindre
ujævnheder bedst kan absorberes. Den er bestået,
ganske enkelt!
Hvad ekstraudstyret angår, har det meste af det
været beskrevet før. Vognbaneassistenten griber ikke
fat i rattet og styrer bilen, men vibrerer til
gengæld rattet, så man selv kan bringe bilen i den
rigtige retning. Xenon forlygter med automatisk
fjernlyskontrol fungerer forbilledligt. Og Fords
Sync II infotainment med 8” skærm er glimrende.
|